Farger på nett

Farger er en viktig del av brukeropplevelsen, enten det er for å vise vei, selge eller bare være visuelt fint å se på. Det er et velkjent konsept, at enkelte farger blir brukt mer enn andre, noe som også er avhengig av hva formålet med en nettside er. Det kan være fargevalg til en blogg, nettavis, nettbutikk, nye casinoer, sportsnyheter – alt mulig – hvor fargevalget gjenspeiles av hva nettsiden skal formidle.

Farger har nemlig mye å si for hvilke valg vi tar. Dette kjenner vi godt til fra fysiske butikker. Det er eksempelvis ikke tilfeldig Rema 1000 har en blå logo, eller at Kiwi har grønt i logoen. Forskning viser farger har en stor innvirkning på oss, selv om noe er tillært og annet er medfødt, men at over tid kan det være fargene mister påvirkningen.

Selv om det kan virke innlysende, er det som med så mye annet, en hel teori bak, og dette er et tema som nok er veldig interessant for designere, markedsfører og andre som er interesserte i hvordan farger påvirker oss psykologisk.

Farger i praksis

Mange kjenner nok til de er på en nettbutikk eller annet, og skal kjøpe noe. Da er gjerne fargen på denne knappen i en såkalt «kald farge», som kan være grønn, blå eller gul. Hvis du får en beskjed om at en nettside ikke er trygg å gå inn på, vil det gjerne komme et kryss i nettleseren som er i rød farge (varm). Og det er egentlig her denne teorien kommer inn i bildet, hvor fargene påvirker oss og noen farger vier vi mer oppmerksomhet enn andre – i teorien altså.

Designere og markedsførere legger stor vekt på farger, enten det er til designet av en nettside eller når den skal markedsføres, noe du ofte vil se gjenspeilet i logoen, fargevalget på funksjoner eller i enkelte type bilder.

Fargepaletten forklart

I fargenes psykologi (om det er et utrykk), er det forskjell på hvordan ulike farger vil på virke humøret vårt, og også følelseslivet vårt, noe som igjen kan benyttes på en nettside.

Et godt eksempel på hvordan farger kan påvirke oss er et eksperiment med placebopiller. Forskere ga piller med sterke farger til de som deltok i eksperimentet, og resultatet var overraskende. Disse pillene var betydelig mer effektive, enn pillene som hadde svake farger eller var fargeløse.

Teorien bak

Og det er her fargeteorien kommer inn i bildet.  Det farger kan gjøre, er å rette oppmerksomhet og blikkagnet der du ønsker. Her kommer også forskning inn i bildet, som viser det er 42% sannsynlighet for at du tar oppmerksomheten, om du bruker farger versus svart og hvitt. Personer vil også holde på et visittkort ti ganger lenger, om det er i farger motsatt svart og hvitt.

Dette viser veldig godt hva du kan bruke farger til, for å hjelpe innholdet ditt med å bli synligere på nettsiden din.

Farger kan bidra til å fremkalle følelser, impulsivitet og annen oppførsel, som gir mening for både deg og brukeren. I markedsføring blir dette brukt hele tiden.

Eksempelvis, vil en markedsfører gjerne teste flere ulike farger i en annonse, for å se hvilken som er mer effektiv. Øynene dine vil være oppmerksomme på enkelte farger, og trekke oppmerksomheten din mot det innholdet som er eksponert, i den aktuelle fargen. Noe som er mer og mer viktig i en verden hvor vi blir bombardert med annonser daglig, hele tiden.

Farger betyr alt

At farger betyr alt er kanskje en bastant påstand, men uten farger vil jo mye av livene våre være tålig grått og kjedelig. Noen ganger kan det selvfølgelig være for mye, og enkelte farger i kombinasjon kan gjøre det vanskeligere å forstå budskapet. Med måtehold er fargevalget et nyttig verktøy, til å få suksess og også gjøre en nettside mer brukervennlig. Vi forstå ganske intuitivt hva enkelte farger kommuniserer (derav det kulturelle elementet), som eksempelvis hvis du bruker fargen rød i enkelte settinger, i hvert fall.

Noen siste ord

Selv om du setter deg inn i farger, og hvordan fargevalget vil påvirke hvordan brukeren oppfatter og opplever nettsiden din, er ikke dette en garanti (på noen måte) for at du får mer salg eller hva du ønsker.  Men et nyttig verktøy er farger, til å gjøre det enklere for andre å forstå budskapet ditt intuitiv og hvordan de skal bruke elementene på nettsiden din. Gjør alt med måpte, og ikke overdriv, men det kan nok være spennende for del feste å se på virkningen farger har på brukere.