Gode eksempler for å velge fargepalett

Virkningen av forskjellige farger kan være et effektivt virkemiddel for overføring av informasjon. Nettopp denne verdien som bruk av farger fører med seg, gjør at riktig fargepalett er viktig både for bedrifter og produkter. Derfor skal vi se litt nærmere på hvordan en korrekt fargepalett kan gi den ønskede effekten man ønsker å kommunisere til sine kunder eller brukere.

Effekten farger har på oppmerksomheten vår

Det er ingen hemmelighet at vi mennesker enklere oppdager kraftige farger selv i stressende situasjoner. Dette er grunnen til at verneutstyr, skilt og førstehjelpsutstyr gjerne er preget av gule og røde farger. Dette er kraftige farger som vår underbevissthet knytter til fare eller økt fokus. Et utmerket eksempel på dette er de nye retningslinjene for hvordan utformingen av fremtidige brannbiler i Norge skal foregå. Her benytter de seg kun av symbolsterke farger som er synonymt med nødetater, men også øker synligheten til kjøretøy i høy hastighet.

Farger som identitet

I en hverdag som i utstrakt grad foregår digitalt har fargepaletten til selskaper fått en økt betydning. Dette har blitt en naturlig forlengelse av logoer og kjennemerker i alt fra produktemballasje til profilering på hjemmesider og sosiale medier. Eksempler på dette er hvordan store anerkjente selskaper som Telenor, DNB og SR-banken i dag benytter seg av svært enkle, men fortsatt lett gjenkjennelige fargepaletter. Dette har gjort det mulig å ta i bruk farger som en aktiv del av markedsføringen på blant annet sponsorprodukter og kampanjer.

Bruk av farger for sanseinntrykk

Det tredje og kanskje mest valgte bruken av farger er som et virkemiddel for å påvirke sanseinntrykkene våre. Det kan være bruken av mørke farger for økt spenning, lyse farger for lystighet eller sterke farger for å vise alvorligheten av et budskap. Spesielt spill og underholdning har valgt bruk av farger for å påvirke oppfatningen vår av noe. Et fargerikt eksempel på dette er online Casino som gjerne tilbyr en rekke spilleautomater og andre spill. Legg gjerne merke til hvordan de fleste spill benytter seg av en kraftig fargepalett for å fange oppmerksomheten vår. Spesielt spillautomater benytter seg gjerne av en svært fargerik palett for å skille seg fra andre tilsvarende spill. Kombinert med enkle eller spennende motiver tiltrekker det seg nye spillere. Dette er en bevist metode brukt av en rekke produsenter og markedsførere for å øke synligheten til nettopp den spesifikke merkevaren eller produktet.

Gode eksempler på bruk av fargepaletter

En rekke internasjonale merkevarer har etter strategisk utarbeidelse av sin fargepalett gjort fargene synonymt med sin merkevare. Nedenfor ser du noen av de mest gjenkjente merkevarene i verden som alle benytter seg av svært enkle, men gjenkjennelige fargepaletter til inspirasjon.

Mastercard

Det er få farger som er så anerkjent som rød og oransje fargepaletten til betalingsgiganten Mastercard. Den enkle kombinasjonen av svært synlige farger har gjort at kombinasjonen automatisk trekker assosiasjonene til Mastercard sine kredittkort og betalingsmidler. Dette har etter hvert gjort det mulig for selskapet å benytte de to karakteristiske sirklene uten Mastercard navnet synlig i det hele tatt.

Coca-Cola

Verdens mest solgte brus kommer selvfølgelig med sitt anerkjente røde og hvite design. Etter mange tiår med aktiv markedsføring har Coca-Cola Company tilnærmet gjort krav på bruken av de karakteristiske fargene rødt og hvit i markedsføringen sin. Alt fra julenissedrakter til semitrailere er dekorert med den røde bakgrunnen og hvite skriften. Dette har gjort logoen til en av de mest gjenkjennelige i hele verden og markedsføringsverdien i seg selv er en bokført verdi hos selskapet.

Google

Google har tatt en annen tilnærming til bruk av fargepalett, men fortsatt klart å gjøre det til en anerkjent kombinasjon. Selskapet som er kjent for å endre sin logo på søkemotoren hver dag med en ny Doodle har gjort fargespekteret synonymt med virksomheten sin. Dette til tross for at selskapet har et bredt spekter farger i sin markedsføring og stadig endrer utforming på selve logobildet.

Starbucks

Det er ingen tvil om at de ligger rundt hjørnet når man ser det grønne designet på fasaden. Den enkle markedsføringen og aktive utformingen har gjort at Starbucks ikke bare er blant de mest solgte kaffekjedene i verden, men også en merkevare som gjenkjennes på alle kanter av verden.

Kort fortalt

Aktiv bruk av farger kan ha en kraftig påvirkning på hvordan vi som mennesker tolker et budskap. Dette har også gjort at noen av verdens største selskaper har klart å skape en identitet som gjenkjennes over hele verden ved å være konsistente med bruk og utforming av sin fargepalett. Det kan dermed brytes ned til at alle selskaper bør ha en forhåndsutarbeidet fargepalett som del av sin markedsføringsstrategi.