Malerferie gir ro og inspirasjon

malerferie

Du holder opp penselen for å måle avstanden mellom den pittoreske gamle kirken og det azur-blå havet i bakgrunnen. Riktige proporsjoner er viktige også for de som har unnet seg en malerferie.

Foto:Pixabay

Maling som hobby er økende, og spesielt mange pensjonister har funnet ut at det er en behagelig hobby for alderdommen. Av og til blir det likevel litt ensformig å stå på hobbyrommet eller i atelieret og male. Da kan en malerferie være det helt riktige.

Inspirasjon

Å søke inspirasjon til bildene man maler er langt mer enn å gå på kurs eller besøke lokale kunstmuseer og gallerier. Ekte inspirasjon finner både profesjonelle og amatører ute i naturen, i urbane bystrøk, og ikke minst når de er på ferie.

Middelhavet er et yndet sted å pleie malerkunsten fordi det har vakker natur, behagelig temperatur, riktig prisnivå og en fantastisk verdensberømt kulinarisk tradisjon. Over alt finnes det små kafeer og restauranter som serverer de lekreste retter til en billig penge.

Kunst pensjonat

Middelhavet har de seneste årene blitt et yndet mål for norske pensjonister som liker å male. Det har lokale kunstnere oppdaget, og nå finnes det et utall malerskoler som er kombinert med kost og losji. Der møtes de kunstinteresserte til kreativt arbeid og velvære.

De små kunst-pensjonatene er steder der malerne kan treffes og diskutere kunsten på milde sommerkvelder der svalene svermer tett rett før mørkets frembrudd. Etter et par glass rødvin og et morsomt kortspill, erstattes kroppens uro med ny inspirasjon.

Foto:Pixabay

Flinke lærere

Fordi innnehaverne av de små kunst-pensjonate er profesjonelle kunstnere kan man faktisk lære kunstneriske teknikker og bli en bedre maler. Man kan lære seg klassiske stilarter som olje og portrett, skissebok med kull eller akvarell.

Uansett om man velger akvarell eller akryl og pastell kan man lære noe nytt. også de som foretrekker blyant vil enkelt finne mange flinke lærere og fagfolk som kan introdusere deg for nye motiver og hjelpe deg videre. Kanskje du bør prøve en ny stil?

Spennende miljø

En av de beste tingene ved malerferier er at man møter likesinnede kreative mennesker man kan le og gråte sammen med. Det sosiale er en veldig viktig del av de mange malerskolene som er spredt rundt i middelhavsområdet.

Både nybegynnere og mer erfarne malere drar veksler på å snakke med hverandre. Blandingen av noviser og proffer er en fordel for kreativiteten. Det at man også møter mennesker i alle aldre og av alle mulige nasjonaliteter, gjør at det hviler en slags internasjonal ånd over malerskolene, som alltid har en positiv effekt på elevene.

Mal lyset

Lær å male det vakre landskapet i Italia, eller lag en skisse av en fransk landsby. Finn det perfekte lyset på en gresk øy. eller dra klassikeren Toscana, men der er det ofte trangt om plassene.

Det viktigste er å finne et sted der man trives og liker lærerne. Mange pensjonister drar til de samme stedene år etter år, fordi de har blitt kjent med lærerne og den lokale restauratøren med den koselige lille restauranten nede i gaten.